BEZPIECZNE NOWE POKOLENIE

image1

118 lat temu na ulice Krakowa wyjechał pierwszy tramwaj elektryczny. Mógł zabrać 30 pasażerów i jeździł z prędkością od 10 do ponad 30 km/h.

Dwie pierwsze linie tramwaju elektrycznego, wąskotorowego w Krakowie otwarto uroczyście 16 marca 1901 roku. Towarzyszyło temu - jak donosiła ówczesna prasa - ogromne zainteresowanie, ale też i krytyka, bowiem uważano, że nowe pojazdy poruszają się zbyt szybko, co było powodem licznych wypadków.

Przeskok technologiczny, jaki wówczas się dokonał przerasta chyba nasze możliwości pojmowania. Można to zestawić z erą maszyn liczących i komputerów. Tramwaj elektryczny spotkał się z różnymi reakcjami od entuzjazmu do totalnej krytyki. Niektórzy twierdzili, że tramwaje elektryczne są nieprzydatne, bo do wagonów nie dało się - jak w tramwaju konnym – przy prędkości 30 km/h wskakiwać i wyskakiwać w dowolnym miejscu - mówił dziennikarzom Waldemar Brzoskwinia.

Wąskotorowe tramwaje elektryczne kursowały w 1901 roku na liniach nr 1 Dworzec - Rynek - Most Podgórski i nr 2 Rynek - Park Krakowski. Do ich obsługi Krakowska Spółka Tramwajowa (spółka akcyjna) zakupiła początkowo 14 wagonów, a w 1902 roku było ich już 29. Żaden z nich nie zachował się do naszych czasów.

W dawnej hali wozowni tramwajowej, wybudowanej w 1900 roku według projektu Karola Knausa, prezentowany jest wagon tramwaju konnego, który był stosowany jako przyczepka do tramwaju elektrycznego. Zwiedzający wystawę zobaczą też bilety tramwajowe i książeczkę biletową z początku XX wieku, szwajcarski zegarek należący do konduktora, zdjęcia oraz przedruki z prasy.

Na fotografiach umieszczonych na ogrodzeniu muzeum od strony ul. św. Wawrzyńca można prześledzić, jakich wagonów tramwajowych używano w Krakowie od 1882 roku do dziiaj.

Podobnie jak wprowadzenie omnibusów konnych w 1867 roku, tramwajów konnych w 1882 roku, tak uruchomienie tramwaju elektrycznego w 1901 roku było ogromną zmianą i dla Krakowskiej Spółki Tramwajowej, która musiała zapewnić wykwalifikowaną kadrę i wybudować własną elektrownię i dla mieszkańców.

Jak pisano w piśmie Naprzód ledwie minęło kilkanaście dni od uruchomienia tramwaju elektrycznego, a już doszło do czterech groźnych wypadków. Gmina będzie musiała najrychlej wybudować nowy szpital i nowy zakład dla umysłowo chorych. Szpital dla uszkodzonych i poranionych przez tramwaj, drugi zaś zakład dla mieszkańców ulic, którymi tramwaj jeździ i dla tych, co tramwajem jeżdżą, bo ci niechybnie skutkiem dzwonków tramwajowych zwariować muszą - relacjonował w 1901 roku Naprzód

Pierwszym miastem, w którym pojawiły się tramwaje elektryczne, był Berlin (1881 rok). We Lwowie zostały wprowadzone w 1894 roku, w Warszawie w 1908 roku.

Ostatnią linię tramwajów wąskotorowych – 1 - zlikwidowano w Krakowie w 1953 roku.

Zastrzeżenia prawne

Wszelkie prawa zastrzeżone. Teksty, obrazy, i pliki multimedialne oraz ich układ w powyższym serwisie są chronione prawem autorskim i innymi prawami własności intelektualnej. Zawartość tej strony nie może być kopiowana, rozpowszechniana, modyfikowana i umieszczana w innych serwisach internetowych, zarówno w całości, jak i w części bez podania źródła pochodzenia. Serwis internetowy może zawierać zdjęcia i inne materiały z zastrzeżeniem autorskim osób trzecich.

Kontakt

Safe Next Generation
Bezpieczne Pokolenie Obywatelskie
Walerego Eljasza
Radzikowskiego 106
31315 Kraków

zarzad@nextgeneration.org.pl

www.nextgeneration.org.pl